Op dit moment ervaart één op de vijftien jongeren een vorm van depressie. Het herkennen van depressie bij kinderen en adolescenten én op de juiste manier hiermee omgaan vereist specifieke kennis en kunde. Deze training richt zich op het herkennen en signaleren van een depressie bij kinderen en adolescenten. Wat is een depressie? Hoe maak je een plan vak aanpak conform de beroepscode? Welke mogelijkheden zijn er op het gebied van preventie en als vervolgprogramma?
In deze driedaagse training leer je een plan van aanpak te ontwikkelen conform de beroepscode, met inzet van derden. We behandelen het protocol (2020) depressie en het verloop in de visieontwikkeling en de effectiviteit van behandelmethoden. Aan bod komen de DSM-IV classificatie en de laatste orthopedagogische en klinisch psychologische onderzoeksuitkomsten. Daarnaast leer je meer over de gedragskenmerken bij een depressie bij kinderen.
Tevens wordt er aandacht besteed aan preventie door middel van diverse werkvormen en het versterken van het zelfbeeld bij kinderen.
In de training wordt informatie overgedragen en de nadruk ligt op zelf-leren, zelf doen en het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.
Deze training is bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het Sociaal Domein, de jeugdzorg, sociale wijkteams, begeleiders en coaches. Aangezien deze training op hbo-niveau wordt gegeven, vragen wij een vooropleiding op hbo-niveau.
Daarnaast behoort één dagdeel huiswerk/thuisstudie bij de training.
De training wordt gegeven door Geertje Karstens. Zij is als trainer/docent, loopbaanadviseur en voorzitter voor een specialistische begeleidingsinstelling werkzaam in de jeugdzorg.
Depressieve klachten zijn voor haar als ervaringsdeskundige meer dan bekend. Voor het werken vanuit haar eigen praktijk heeft Geertje zich, via een programma van de RUG/UMCG, bekwaamd in de Cognitieve Gedragstherapie en Mindfulness. Als vrijwilliger/lid van Mind en Depressiegespreksgroepen in Noord Nederland, herkent Geertje steeds beter de symptomen en zet zij zich in om vooral meer preventief te werken.