Werk jij in de jeugdzorg, geef je (soms, regelmatig of misschien fulltime) trainingen? Lees dan verder!
Je herkent het vast: het trainersvak is geweldig, maar soms zijn er momenten dat waarop het 'schuurt': een rollenspel waar iemand uiteindelijk toch niet goed uitkomt, een groep die niet écht in beweging komt, of je hebt het idee dat je training nog nét niet lekker in elkaar zit, maar je weet niet helemaal waar 'm dat in zit.
In zes dagen duiken we er volop in. Je leert trainen volgens de methode van Karin de Galan, een praktische en effectieve methode voor de voorbereiding en uitvoering van je trainingen. Je krijgt handvatten voor je keuzes, zodat je sneller kunt ontwerpen. Je krijgt deelnemers makkelijker in de leerstand en zorgt voor blijvend effect na afloop!
Deze zesdaagse opleiding is gebaseerd op het trainen volgens de methode van Karin de Galan: een praktische en evidence-based methode die werkt!
In de eerste dag starten we met de vraag: hoe krijg je je deelnemers direct in de leerstand? Je leert hiervoor de beste werkvormen ontwerpen én begeleiden.
Een belangrijk aspect van een succesvolle training is het maken van een training die gaat over de praktijk van je deelnemers. In de tweede dag gaan we hiermee aan de slag. Je leert hoe je écht kunt aansluiten bij de praktijk van je deelnemers. We gaan aan de slag met een aantal belangrijke ontwerpstappen: het maken van eenvoudige checklisten, tussenoefeningen en kernoefeningen ontwerpen. Ook duiken we in het instrueren van oefeningen, zodat je deelnemers aan de slag gaan met een oefening zoals de bedoeling is.
Op dag 3 gaan we aan de slag met het begeleiden van rollenspellen. Je leert in deze dag hoe je van een rollenspel een succeservaring maakt in de training, en hoe je deelnemer én de groep hier echt van leren.
In de vierde dag focussen we op de theorie in je training. Je leert hoe je je theorie op een krachtige manier overbrengt, en weet hoe je kunt omgaan met ja-maars op de inhoud, op zo'n manier dat deze ja-maar juist leidt tot verdieping en groepsleren.
Op dag 5 gaan we weer terug naar de start van een training(sonderdeel): je leert hierin verschillende werkvormen hanteren die aansluiten bij de praktijk van je deelnemers en die vanaf het eerste moment leerzaam zijn.
Een training is natuurlijk groter dan één trainingsonderdeel. Daarom duiken we op de laatste dag in het ontwerpen van een gehele training en leer je hoe je een goede flow in je training krijgt. Ook leer je omgaan met weerstand van deelnemer op de training.
Naast deze zes trainingsdagen ontwerp je een trainingsonderdeel voor een eigen training, waarop je feedback van de trainer krijgt, zodat je deze nog verder kunt aanscherpen. Twee keer in deze opleiding volg je videosupervisie in tweetallen, waarin je aan de hand van een opgenomen trainingsonderdeel samen met de trainer analyseert wat er goed ging (en waarom) en wat er nog beter kan. Daar oefen je dan ook meteen mee.
Na het volgen van deze opleiding kun je een goede training ontwerpen en uitvoeren. Je weet hoe je je deelnemers in beweging krijgt om te leren en kunt omgaan met verschillende vormen van weerstand. Een praktisch resultaat na deze opleiding is een volledig ontwikkeld trainingsonderdeel.
Deze opleiding is voor alle trainers binnen jeugdzorgorganisaties én alle medewerkers van jeugdzorgorganisaties die trainingen aan collega's en andere organisaties
Van deelnemers verwachten we dat ze alle dagen aanwezig zijn. Bij overmacht kan een deelnemer maximaal 1 dag missen (en een vervangende opdracht doen).
Deelnemers die alle trainingsdagen gevolgd hebben én de transferopdrachten gedaan hebben, krijgen na afronding een certificaat van deelname. De deelnemers nemen tussentijds stukken van hun training op video op en krijgen hier feedback op.